Czym są opony zimowe

Czym są opony zimowe

W wielu krajach nie ma obowiązku korzystania z Opon Zimowych w określonych terminach lub warunkach drogowych, którymi mogą być lód, błoto, śnieg, gołoledź.

Opony Zimowe są stosowane w zimowych warunkach drogowych i niskich temperaturach. Wykorzystują one mieszanki gumowe, które są elastyczne w niskiej temperaturze, w celu uzyskania dostatecznego wgryzania się w podłoże oraz przeniesienie napędu na podłoże. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź naszą stronę internetową Zima TPMS: www.wintertpms.com

Opony zimowe są zawsze oznaczone Symbolem M+S (błoto i śnieg). Rozporządzenie UE nr.661/2009 z dnia z 13 lipca 2009 stwierdza, że opony oznaczony M+S to opony, które przede wszystkim, mają profil bieżnika, mieszankę bieżnika i budowę, których celem jest uzyskanie lepszych właściwości jezdnych i trakcji na śniegu.

Inny symbol opon zimowych zawiera góry i płatek śniegu (Symbol Alpine) i zawsze jest przyznawany przez Amerykańską Służbę Drogową NHTSA (Administracja Narodowa ds. Bezpieczeństwa Ruchu Autostradowego).

W przeciwieństwie do opon letnich, opony zimowe, oprócz normalnego profilu mają specjalne listwy, co sprawia, że można uzyskać przyczepność na luźnym podłożu, takim jak śnieg.

Gdy temperatura spada poniżej 7°C mieszanka gumy z opony letniej zaczyna twardnieć. W przeciwieństwie do niej, mieszanka gumowa opony zimowej zawiera większy procent kauczuku, tak że jest w stanie zachować swoją elastyczność.

Wiele różnych badań wykazało, że nawet podczas jazdy z niskimi prędkościami, opona zimowa może zatrzymać się na oblodzonej nawierzchni, na drodze do 11 metrów krótszej niż zwykła opona w zimowych warunkach pogodowych poniżej 7°C.

Czym jest Zimowy TPMS

System Monitorowania Ciśnienia w Oponach lub TPMS jest elektronicznym systemem monitorowania ciśnienia powietrza w oponie pojazdu i w przypadku niedopompowanej lub za bardzo napompowanej opony, automatycznie przesyła ostrzeżenie do kierowcy.

Większość systemów wykorzystuje bezpośrednie czujniki w oponach, które w czasie rzeczywistym przekazują do kierowcy pojazdu informacje o ciśnieniu w oponach, albo poprzez wyświetlacz na desce rozdzielczej, albo lampkę ostrzegawczą. Czujniki są przetwornikami ciśnienia fizycznego, które są przymocowane do tylnej części trzonu zaworu. Czujniki są produkowane przez międzynarodowe firmy, takie jak Schrader, Siemens, TRW, Pacific, Lear i inne. Nie ma wspólnego standardu technicznego dla czujników więc OE (producenci wyposażenia oryginalnego) i dostawcy stworzyli wiele wzorów czujników.

Czujniki transmitują również dane, takie jak ich unikalne ID czujnika, temperatura i ciśnienie, żywotności baterii i inne informacje diagnostyczne. Dane te są przesyłane do jednostki sterującej silnika (ECU) lub określonego odbiornika w pojeździe. Te pojazdy, które mają graficzny wyświetlacz pozycji TPMS mogą wskazać, którego koła dotyczy problem.

Opony Zimowe i TPMS

Większość nowych samochodów będzie wyposażona w czujniki zintegrowane z zaworem. Te przesyłają do jednostki sterującej pojazdu własne ID wraz z informacjami na temat ciśnienia i temperatury opon oraz innymi informacjami, wykorzystując do tego wysokie częstotliwości, dzięki czemu kierowca może zostać ostrzeżony przez lampkę ostrzegawczą o wartościach krytycznych.

Za każdym razem, kiedy czujnik TPMS jest zastępowany, jednostka sterująca pojazdu (ECU) musi być przeprogramowana i unikatowe ID oraz położenie każdego czujnika muszą zostać wprowadzone do pojazdu. Musi to być zrobione np. w przypadku uszkodzenia czujnika/zaworu, lub niskiego poziomu naładowania baterii czujnika.

Zwłaszcza podczas tworzenia opon zimowych, w czasie którego procedura musi zostać powtórzona 4 razy (i za każdym razem przy przekładaniu opon letnich na opony zimowe i na odwrót), ilość pracy jest znaczna. Rzecz nie tylko w tym: Ponieważ producenci samochodów i opon używają wielu różnych czujników, warsztat, które chce zaoferować naprawy TPMS musi się zaopatrzyć w każdy typ czujnika.

W celu rozwiązania tego problemu, czujniki uniwersalne są wykorzystywane do generowania ustawień Opon Zimowych do wymiany/wyłączenia ich w pojeździe. Na początku sezonu Opon Zimowych, ustawienie Opon Zimowych może być wprowadzone przez zamontowanie czujników uniwersalnych. Mogą one być następnie synchronizowane/programowane z pojazdem za pomocą narzędzia BARTEC. Stąd czas obsługi TPMS zostaje skrócony do minimum, co ma dzisiaj zasadnicze znaczenie. W USA, gdzie TPMS jest już obowiązkowy od kilku lat, w 2012 roku został wprowadzony Schrader EZ-sensor® i jest on w stanie zastąpić ponad 90% z około 150 różnych czujników OEM (Producentów Wyposażenia Oryginalnego). Podobne pokrycie rynku przewiduje się również dla Europy. Warsztaty mogą więc zmniejszyć znacząco ich składy magazynowe, ale wciąż oferować obsługę i naprawy TPMS. Ponadto, dostępne są inne czujniki dla zaspokojenia popytu na rynku wtórnym czujników TPMS w tym: OE Sensors, ALLIGATOR sens.it™ i HufIntelliSens™.

Unit 9 | Redbrook Business Park | Wilthorpe Road | Redbrook | Barnsley | S75 1JN | United Kingdom

Tel: 01226 770581
sales@bartecautoid.com

Company Number: 02719701
VAT Number: 590 8225 27

ISO 9001 & ISO/IEC 27001